Strona Główna Komiksy DC Comics DC OD PODSTAW #1: Przewodnik po Batcave

DC OD PODSTAW #1: Przewodnik po Batcave

DC OD PODSTAW #1 - Batcave

Każdy miłośnik komiksów wie czym jest Batcave. Centrum dowodzenia Batmana, pełne bat-przedmiotów miało wiele odsłon – poznajcie jego historię.

Witamy w DC od podstaw – cyklu artykułów, które pozwolą Wam dowiedzieć się więcej o świecie komiksów DC Comics. Teksty autorstwa Manu Hellblazera będą pojawiać się w każdy wtorek. W każdy piątek wypatrujcie natomiast Marvela od podstaw. Miłej lektury!

Przed jaskinią

Na początku aktywności jako obrońca Gotham, Bruce Wayne nie posiadał tajnej bazy operacyjnej pod Wayne Manor. Kostium Batmana znajdował się w drewnianej skrzyni w sypialni Bruce’a, a niedługo później powstało laboratorium ukryte za jedną ze ścian. Z czasem przestało to wystarczać, Batman musiał w końcu przechowywać gdzieś swoje środki transportu – Batmobile i Batplane. Znalazły one swoje miejsce w opuszczonej stodole w pobliżu Wayne Manor. By przemieszczać się między domem, a nowym garażem Bruce zbudował podziemny tunel łączący oba miejsca. Trudno jednak nazwać taką kryjówkę bezpieczną. Z biegiem czasu Batman zmodernizował podziemny tunel, dodając windę łączącą go ze wspomnianym laboratorium. Podziemny garaż był zaprojektowany tak, by pomieścił liczne pojazdy i zapewniał miejsce do napraw. Stara stodoła służyła już tylko jako brama dla wyłaniających się z podziemi bat-pojazdów.

Batcave 1.0

Podziemny garaż najwyraźniej nie był wystarczająco fajny i mroczny, więc jakiś czas później przeistoczył się w jaskinię zwaną Batcave. Jaskinia była połączona schodami (oczywiście tajnymi) z Wayne Manor. Nowa siedziba miała jednak szersze zastosowanie niż dotychczasowy garaż. Oprócz pojazdów zostało do niej przeniesione laboratorium i siłownia. Nowe miejsce zyskało również alarm, by zapewnić choćby minimalny stopień bezpieczeństwa.

Z czasem jaskinia zaczęła dostawać kolejne „udogodnienia”. Akta kryminalistów na mikrofilmie, klatka do ćwiczenia wydostawania się z niewoli, czy komnata prawdy służąca do przesłuchań, urządzona tak by doprowadzać przesłuchiwanych na skraj załamania nerwowego. Kolejnym etapem było rozbudowanie o pokój trofeów (o których więcej w dalszej części artykułu) i miejsce na coraz liczniejsze kostiumy. Dodatkowym gadżetem mającym zapewnić już nie komfort w jaskini, ale bezpieczeństwo w Gotham była… czerwona żarówka zapalająca się, gdy tylko GCPD włączyło bat-signal.

Pierwsza geneza

Batcave po raz pierwszy zostało odkryte w XVII wieku przez Jeremy’ego Coe. Coe był szpiegiem, który na zlecenie miasta Gotham miał pozbyć się z niego rdzennych Amerykanów. By pozostać blisko plemienia, Jeremy Coe zaszył się w jaskini, którą później nazwał Batcave, ze względu na zamieszkujące ją kolonie nietoperzy. Gdy jego misja się powiodła, opuścił jaskinię, która pozostała zapomniana przez 300 lat.

Kilkaset lat później, krótko po kupieniu posiadłości, Bruce odnalazł jaskinię. Odnalazł to pewnie za duże słowo, biorąc pod uwagę, że wpadł do niej przez starą podłogę opuszczonej stodoły. Zwiedzając znalezisko, Wayne odkrył wiele różnych wejść, z których jedno prowadziło prosto do Wayne Manor. Bruce zdecydował się ukryć wejście za starym zegarem, by wkrótce przekształcić jaskinię w centrum dowodzenia.

Nowa Ziemia, nowa historia

Powyższa historia wydała się Wam obca? Nic dziwnego, dotyczyła ona czasów sprzed Kryzysu na Nieskończonych Ziemiach. Po Kryzysie powstała Nowa Ziemia, która była głównym uniwersum aż do Flashpointu. Wraz z nową Ziemią powstała nowa historia Batcave, która utarła się w ekranizacjach na dużym i małym ekranie.

Groty, które tworzą Batcave istniały od początków ludzkości. Początkowo były wykorzystywane przez plemiona Miagani, które odnalazły w jaskini fragmenty kostiumu Batmana, będące pozostałością po uwięzieniu Bruce’a Wayne’a w czasie. Plemiona zaczęły czcić Bat-Boga, aż niespodziewanie zniknęły. Gotham zostało zbudowane w okolicy grot, które w osiemnastym wieku służyły jako kryjówka pirata Jona Valora. Wiek później, Joshua Wayne rozpoczął budowę Wayne Manor, zakończoną przez Alana Wayne’a (prapradziadka Bruce’a) nieświadomego sąsiedztwa jaskini.

Przez lata jaskinia była opuszczona z czego skorzystały nietoperze, zajmując metraż. Gdy Bruce miał cztery lata wpadł do późniejszego Batcave, co zapoczątkowało jego lęk przed nietoperzami. Zaczynając krucjatę jako Batman, wraz z Alfredem zbadał jaskinię i zbudował tajną bazę tuż pod posiadłością.

Sala trofeów

Przed powstaniem Batcave, Batman trzymał trofea związane z rozwiązanymi sprawami w ukrytym pokoju w posiadłości. Pomieszczenie nazywane Salą Trofeów, strzegły drzwi z 6-calowej stali, zabezpieczone kodem. Wśród pierwszych pamiątek znalazły się między innymi: sztuczna kaczka użyta przez Jokera do ucieczki z więzienia, posąg pingwina i jedna z parasolek Pingwina z jego pierwszej zbrodni, maska Jokera, pamiętnik Dana Drye, który odkrył tożsamość Batmana i Robina.

Gdy trofea przestawały mieścić się w pokoju, Batman zdecydował o przeniesieniu ich do Batcave. W jaskini nie zabrakło miejsca na większe pamiątki, wśród których znalazły się najbardziej znane obiekty. Pełnowymiarowy mechaniczny T-Rex, ogromna jednocentówka i olbrzymia karta Jokera. Dinozaur jest pamiątką z historii „Dinosaur Island”, jednocentówka ze starcia z Pennym Plundererem, karta stanowiła element wystroju kryjówek Jokera. Poza tą kultową trójką znajdują się tam również: oryginalna moneta Herveya Denta, miecz Deathstroke’a, czy całun Mad Monka.

Inne jaskinie

Batcave pod Wayne Manor, to nie jedyna siedziba Batmana. Jak się okazuje w wielu strategicznych lokalizacjach, Mroczny Rycerz również stworzył swoje, nieco mniej okazałe, bazy operacyjne. Oto niektóre z nich:

  • Central Batcave – zlokalizowane pięćdziesiąt stóp pod Robinson Park z wjazdem w północnej jego części.
  • Batcave South – kotłownia w opuszczonej stoczni na terenie doków. Dostęp poprzez fałszywe włazy w starej części Gotham.
  • Batcave South-Central – umiejscowiona w prototypowej stacji metra w starym Gotham, zapieczętowanej w 1896 roku i zapomnianej.
  • Northwest Batcave – baza zlokalizowana w podziemiach Arkham Asylum, zaopatrzona w racje żywieniowe, pojazdy terenowe i sprzęt do komunikacji.
  • Batcave East – znajduje się na terenie opuszczonej rafinerii, będącej własnością Wayne Enterprises.


Ciekawostki

  • Zanim Batman zaadaptował starą stodołę, jego pojazdy były przechowywane w nieokreślonych miejscach. W Detective Comics #31 opisano to jako „sekretny garaż, o którym wie tylko on sam”.
  • Mechaniczny T-Rex pochodzi z komiksu Batman #35, pomimo tego, że podobny robot pojawił się już w Batmanie #10.
  • Na Ziemi-51, Batcave było znane jako Bat-Bunkier.
  • Jaskinia posiada siedem różnych tuneli łączących ją z powierzchnią.
  • Alfred karmi nietoperze mieszkające w Batcave.
  • Wielu fanów domagało się pojawienia w jaskini kostiumu Stephanie Brown, obok kostiumów Jasona Todda i Barbary Gordon. Z czasem zostało wyjaśnione, że Batman nie wystawił jej stroju, gdyż miał wątpliwości co do tego, czy Stephanie naprawdę nie żyje.
  • W serialu Gotham tajna kryjówka była wcześniej wykorzystywana przez Thomasa Wayne’a.
  • Na Ziemi-1 jaskinia miała bezpośrednie połączenie telefoniczne z biurem Jamesa Gordona w siedzibie GCPD.

Dajcie znać w komentarzach jak podoba Wam się seria i jakie tematy mamy poruszyć w jej następnych odsłonach.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o